عوامل موثر بر قيمت ميلگرد در بازار ايران

تامين و پخش كالا و مصالح ساختماني

شنبه ۱۵ اردیبهشت ۰۳

عوامل موثر بر قيمت ميلگرد در بازار ايران

عوامل موثر بر قيمت ميلگرد در بازار ايران

ميلگرد در سازه هاي بتني به عنوان آرماتور به منظور افزايش ظرفيت كششي بتن مورد استفاده قرار ميگيرد. با توجه به اينكه براي هر قطعه بتني در محاسبات سازه اي ظرفيت كششي معادل صفر در نظر گرفته ميشود از اين رو به منظور حصول طرفيت كششي در قطعه بتني بايد از ميلگرد يا آرماتور استفاده كرد. ميلگرد توليدي در كارخانجات با توجه به نوع كاربري آن در انواع قطر از 6 ميليمتر تا 36 ميليمتر توليد و به فروش ميرسد. با وجه به ميزان نيرويي كه به عضو بتني وارد ميشود و با توجه انتظاري كه از عملكرد كششي سازه بتني ميرود نسبت به انتخاب ميلگرد در عضو بتني استفاده ميشود. ميلگرد با توجه به قطر اسمي آن نامگذاري ميشود. به عنوان مثال ميلگرد توليد شده با ضخامت 10 ميليمتر را ميلگرد 10 ميگويند. يكي از مواردي كه در طراحي سازه هاي بتني بسيار مهم است طول گيرايي ميلگرد در بتن است. براي افزايش گيرايي ميلگرد در بتن رويه آن را آجدار ميسازند كه در اصطلاح به آن ميلگرد آجدار گفته ميشود. ميلگرد آجدار در دو نوع A2 و A3 و با توجه ظرفيت كششي آن در كارخانه توليد و به فروش ميرسد. با توجه به مصرف ميلگرد در تمامي ساختمانهاي ايران، ميلگرد پر مصرف ترين مصالح ساختماني در ايران است كه تقريباً تمامي كارفرما ها ملزم به خريد آن هستند. قيمت ميلگرد در بازار آهن به عوامل مختلفي مانند ميزان عرضه و تقاضا و همچنين قيمت جهاني فولاد بستگي دارد. به عنوان مثال هرچه ميزان توليد ميلگرد 12در كارخانجات بيشتر باشد و از آن سو تقاضاي خريداران براي خريد ميلگرد 12 كمتر باشد قيمت ميلگرد 12 نيز در بازار با افزايش مواجه خواهد شد. به همين ترتيب ديگر عوامل حاكم بر بازار ممكن است بر قيمت فروش ميلگرد تاثير گذار باشند. جدا از بحث ميزان عرضه و تقاضا در بازار قيمت جهاني فولاد و همچنين قيمت ارز در بازار يكي از مهمترين عوامل دخيل در تعيين قيمت ميلگرد است. مهمترين عواملي كه در تعيين قيمت ميلگرد در بازار موثر هستند به شرح زير ميباشد.

قيمت ميلگرد

نرخ توليد و تقاضاي فروش ميلگرد در بازار

يكي از مهمترين عوامل تعيين قيمت ميلگرد در بازار تعادل بين عرضه و تقاضاي آن در بازار است. هرچه ميزان توليد ميلگرد در كارخانجات بيشتر باشد به تبع آن عرضه ميلگرد نيز در بازار بيشتر خواهد شدو قيمت آن كاهش پيدا خواهد كرد. در سوي مقابل چنانچه تقاضاي خريد ميلگرد در بازار به دليل افزايش ساخت و ساز بيشتر باشد قيمت ميلگرد نيز افزايش پيدا خواهد كرد. به عنوان مثال چنانچه توليد ميلگرد 18 در كارخانجات بيشتر شود و توليد مسكن در ركود باشد تقاضاي خريد ميلگرد 18 كاهش پيدا خواهد كرد و در نتيجه قيمت ميلگرد 18 نيز كاهش پيدا خواهد كرد. در سمت مقابل چنانچه تقاضا براي خريد ميلگرد 18 به دليل افزايش ساخت و ساز بيشتر شود قيمت ميلگرد 18 به نيز افزايش پيدا خواهد كرد. با توجه به اينكه توليد ميگرد در ايران نسبت به خريد آن معمولاً بيشتر است اضافه عرضه ميلگرد در بازار ايران به كشورهاي همسايه صادر ميشود. در شرايطي كه تعادل عرضه و تقاضا در بازار به هر دليل بر هم بخورد ممكن است از صادرات ميلگرد به منظور تعديل قيمت در بازار جلوگيري شود.

قيمت جهاني آهن و تاثير آن بر قيمت ميلگرد در بازار ايران

با توجه به اينكه آهن و فولاد به عنوان يكي از مهمترين فلزات در بازار جهاني مطرح است قيمت آن جهاني است. آهن از سنگ آهن در كارخانه توليد ميشود و پس از افزودن برخي از انواع آلياژ به آن فولاد توليد ميشود. فولاد توليد شده مانند هر كالاي ديگري قيمت جهاني دارد كه در بورس كشورها خريد و فروش ميشود. قيمت جهاني آهن بر قيمت فروش ميلگرد در بازار ايران اثر مستقيم دارد. به عنوان مثال چنانچه قيمت جهاني آهن افزايش پيدا كند قيمت فولاد نيز به تبع آن افزايش پيدا خواهد كرد. با توجه به افزايش قيمت فولاد و تاثير مستقيم آن بر قيمت تمام شده ميلگرد 32 در كارخانه منجر به افزايش قيمت ميلگرد 32 در بازار خواهد شد. با توجه به افزايش قيمت تمام شده ميلگرد 32 و نوسان تقاضا در بازار قيمت فروش ميلگرد 32 نيز به تبع آن افزايش پيدا خواهد كرد.

تاثير تورم جهاني بر قيمت ميلگرد

كاهش يا افزايش تورم جهاني بر قيمت جهاني آهن به طور مستقيم تاثير گذار است و در نهايت بر قيمت تمام شده توليد ميلگرد در كارخانه اثر گذار است.عواملي مانند جنگ و بحران انرژي و يا عواملي مانند همه گيري جهاني مانند بيماري كرونا بر تورم جهاني تاثير گذار است و همين مسئله منجر بر افزايش قيمت در بازار خواهد شدلازم به ذكر است كه اثر تورم جهاني بر قيمت ميلگرد خود را به صورت افزايش قيمت جهاني ميلگرد نشان ميدهد كه اين مسئله در قيمت نهايي تاثير گذار است.

تغييرات فصلي و سياست دولت بر قيمت ميلگرد

با توجه به بحران انرژي ممكن است تغيرات در سياست دولت منجر به افزايش و يا كاهش قيمت ميلگرد در بازار شود. به عنوان مثال در فصل سرد سال به علت كاهش سهميه گاز كارخانه ها توليد دچار اختلال ميشود و ممكن است اين مسئله منجر به بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار شود كه در نهايت منجر به افزايش قيمت ميلگرد خواهد شد. با كاهش سهميه گاز كارخانه ها توليد ميلگرد 14 كاهش پيدا ميكند و با توجه به تقاضا براي خريد ميلگرد 14به تبع آن قيمت ميلگرد 14 در بازار نيز افزايش پيدا خواهد كرد. اين مسئله در فصل تابستان با قطع برق كارخانه و افزايش تقاضا در بازار شدت بيشتري پيدا ميكند و منجر به افزايش بيشتر قيمت ميلگرد 14 در بازار خواهد شد. با توجه به اينكه تابستان اوج فصل ساخت و ساز خواهد بود و با توجه به قطعي احتمالي برق كارخانه افزايش قيمت ميلگرد 14 در فصل تابستان محتمل است. همچنين ديگر سياسيت هاي دولت مانند صادرات و يا واردات و همچنين قيمت ارز نيز بر قيمت ميلگرد در بازار تاثير گذار است. افزايش قيمت ارز در بازار منجر به افزايش قيمت تمام شده آهن در كارخانه خواهد شد كه اين مسئله به طور مستقيم بر قيمت نهايي محصولات فولادي در بازار اثر گذار است.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد